"Natural" e vad som gäller!

Japp så är det!
allt som jag & jammi gör är naturligt nu mera o vi trivs bättre än någonsin med det :)
till o börja med använder vi aldrig mera varken bett eller sadel.
vi kör barbacka för hela slanten.
huvudlagen vi använder är indianhackamore, repgrimma eller halsring.
spö använder vi absolut inte, för man slår inte sin bästa vän, så är det bara o för mig finns det ingen undantag till att det skulle vara OK!!
jag änvänder bara en "pekpinne" som en "förlängd arm" som bättre visar henne kommandon o jag har även den som styrhjälp.

o om mina planer går som planerat så blir hon även barfota häst om en månad (Y)
inga mera hovslagare endast hovvårdare.

Det vi sysslar med när ja rider henne kallas så enkelt för "Naturlig Ridning"!
Naturlig ridning handlat mycket om att släppa taget. Det handlar om att våga överlämna en del av ansvaret till hästen, lyckas man med det så får man en allt mer ansvarsfull häst som själv försöker tänka o lista ut saker o ting. Hästen får en friare, mer naturlig och och avslappnad rörelse vilket resulterar i en friskare häst. Även människan mår bättre. Man ökar sin kroppsmedvetenhet, även balansen förbättras enormt. Människans stora uppgift är att ha en oberoende sits, man ska inte behöva utrustning för att ha balans och kunna kontrollera hästen.

så naturligt är det här ja, o kan tillägga att upptäcka detta naturliga är det bästa jag gjort inom "hästlivet" ♥


// Manda


Kommentarer
Postat av: Emma

Hej, vad kul att du också börjat blogga, :)

jag håller också på med min egen sorts "NH"



jag rider / tränar min häst för det mesta i halsring /reprima, !

jag tycker ni är jätte duktiga både du och Tilda + era hästar!

vill bara att du ska veta att, det finns hästar som trivs med sadel, träns och annat... en häst som jag red förra sommaren tlx kände sig osäker utan sadel... jag vet inte om du tror på sådant hära men det gör jag... folk kan prata med hästa tlx Oline, Norahhh, Emma och några till på bdb, och när en sådan pratade med min häst sa hon (min bästa, troligaste vän) att sadlen inte var obehaglig och inte heller tränset, det hjälpte henne att förstå. och så länge inte hjälperna är skarpa skadar det inte mej, sa hon!

detta behöver dock inte du tro på men det är min uppfatning, och min häst, alla hästar tycker inte samma!

2011-08-12 @ 17:28:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0