hel dag!

Hej,hej
verkligen jätte nöjd med denna dagen,
Har hunnit med alla hästarna, har som sagt inte tid om dagarna till alla hästarna,
det blir att jag rider Lady, ibland även Holly,
dem andra brukar bara få stå, för jag sluter klockan halv 4 vissa dagar, och inte hemma föns nästan kl 5 ,
och dem dagar jag slutar klockan kvart över 2, dem dagrna är jag hemma halv 4,
hinner aldrig liksom, men idag nu när det är helg, så kunde jag vara ute i stallet hela dagen,
när jag vaknade klockan halv 7, gick jag ut och började mocka ut boxarna och städa stallet,
sedan runt åtta gick jag in och åt frukost, vid 9 tiden fortsatte jag, och var inte klar förens klockan slog elva,
då fick jag fixa vatten och mat i stallet,
sedan tog jag in alla hästarna, vilket som inte var särkilt lätt, 4 hästar en flicka...?
men väl inne började dom äta och var ganska lugna,
jag fixade en bana som jag tänkte rida Lady på, la ut lite bommar, och ställde upp koner,
Lady fick käka upp medans jag fixade allt,
sedan stod hon en stund i stall gången, hon stod stilla hela tiden medans jag gick fram och tillbaka, så skönt att kunna ha henne lös i stallgången, :)
Sadlade och tränsade henne, och tog ut henne på banan,
Pappa körde traktorn fram och tillbaka, han snickrade och härjade,
men Lady var konsentrerad på arbetet och brydde sig inte,
det här med ljud var mit och Ladys stora problem, och det är väll inte helt löst ännu,
hon gillar inte häga ljud och reagerar stark när det blåser runt henne, hon kan få total panik av när det blåser i buskar ovs.  Men idag var hon väldig sammarbets villig och trevlig, dock hade hon vilat torsdag och fredag och var därför en ända står energi klump, hon hade energi som in i, och var väldigt het.
Hon tippade hela tiden och när jag släppte henne i trav, så ville hon galoppera, när jag värmt upp, lät jag henne galopper, och som det gick, hon sprang 5 varv i paddocke utan att ge något tecken på att stanna, så jag hängde på, men efter något varv till, så saktade hon in och föll in i trav, resten av passet gick sjukt bra, trots att hon ännu var pigg, min lilla piggelin :)
Sedan blev det att rida Holly, tränsade och sadlade henne, dock tog jag bort stig byglarna, sedan tog jag ut henne i paddocken, där red vi lite markarbet, i skritte var hon pigg och mycket framåt, när vi travade var hon lite trött i början och snubblade till, så jag väckte henne med lite galopp, dock tyckte Lady det var jätte kul att gör galopp skutt, och jag som inte har någon balans, och inte hade stigbyglar höll på att flyga av, hon gjorde massa skutt, men tillsut lyckade jag få in henne på en volt, där hon faktiskt kom in i en rytmisk galopp, önskade att jag hade mina stigbyglar när vi började trava kan jag säga!!!!, tjejen var jätte duktig, och vi kom in i fin takt tillsammans, så jag bestämmde mig för att skritta ut en "liten " runda, men den "lilla" rundan blev i nästan en timme ;)
Vi red och red, glömmde världen vi lever i "
"När man är glad då lever man, när man är ledsen är man död, "
Sedan var det dags för Dubblin, hon fick ett träns på sig, och sedan gav vi oss ut i skogen, minuterna gick, vi bara va mitt ute i ingen stans där fans en häst, och en flicka, hästen var inte flickans, och flickan var inte hennes, utan dem var varandras, dom var ett, på en väg dom gick,
hästen som alla trodde skule dö, hon satt jag på i en skog, hästen var lycklig med långa och snabba steg gick hon ut, hon var hästen som alltid innan fick komma ut i skogen, hästen alla ville rida, men så en dag var hon inte hel, allt tog slut och hon fick inte mer i skogen gå, men nu, nu ska flickan som henne älskar varje vecka låta henne i skogen gå.
jag märkte snabbt att hon inte haltade, hon travade till och med självmant några steg, ni skulle sett henne, huvudet högt, ögonen glada, och hon. hon var glad.
vi var nog borta en timme, men det räkte gått och väll, i morgon ska vi göra något igen.
Sedan var det Haley, hon som också bara brukar stå.
Hon är 1,5 år, hon behöver all uppmärksamhet hon kan få, hon behöver tränas, hon behöver gå promenade, hon behöver bli longerad, nej, men hon behöver uppmärksamhet, så jag tog ut henne, borstade henne, tog ut henne i paddocken sprang och busade lite med henne, och slutade med att trickträna lite, känns som om vi bara ältar gammalt, men har ingen fantasiii, på något nytt trick, ?
/Tilda

Kommentarer
Postat av: Ali Johansson

ååh vad härlig text, blir så glad av den :)



kanske träna på, spansk skritt? :D

2011-09-18 @ 09:35:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0