Hiss eller Diss

Hiss,!/Diss
Repgrimor skaver framför allt inte lika mycket, och ger inte samma "tvingande" efekt,!
Dock finns det bra och dåliga repgrimmor, jag föredrar tunna repgrimmor med mindre knuter, och inte tjocka repgrimmor med stora knutar.
En repgrimma är mycket behaglig för hästen att ha på sig om den sitter korrekt.
Men att binda upp en häst i repgrimma är en hemskt dålig idé,, inte bara av att repgrimman kan gå sönder utan för att hästen mycker väll kan gå sönder innan repgrimman.
om hästen tlx kastar sig,kan repgrimman skada i stora mängder.

För att repgrimman ska fylla sin funktion är det viktigt att den sitter korrekt på hästen och absolut inte skaver.

Repgrimman får inte sitta för långt ner på hästens nosrygg, nedre delen av hästens nosrygg är mycket skör och kan lätt gå av om den utsätts för häftigt tryck. Det är dessutom mycket obehagligt för hästen att ha repgrimman  sittande där.

Det är viktigt att även en ”vanlig” grimma sitter korrekt på hästens huvud.

Skaderisken minskar med en grimma som sitter korrekt.

Jag Hissar repgrimmar, men Jag dissar folk som andvänder dem fel!

 

Diss! en vanlig tyg grimma, skaver väldigt lätt, har själv haft hästar som den skaft på, därför föredrar jag repgriman, dock ska man ALDRIG lämna en häst i repgrima, jag tycker inte heller man bör lämna en häst i vanlig grimma, tänk om dem blir rädda och rycker till tänk den där metal biten som drar till mot hästen eller tyget som skaver!
En vanlig Nylon eller lädergrimma är platt och bred vilket som ger större tryck mot nosryggen och nacken, ju större tryck desto mer skadar det !
/Tilda
Men Dock tycker jag inte man borde binda upp hästen i någon sorts grimma!

Kommentarer
Postat av: Simone

Repgrimma är jättebra träningsgrimma men om man köper en repgrimma se till att köpa en i hårdare rep om man köper en i mjukt rep så hamnar den ofta på fel punkter och sitter inte så jätte bra! :)

2011-08-13 @ 15:06:19
URL: http://wildwesternworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0