Chakira!

Hejhej, dem flesta av er vet vem Chakira är, men för er som inte vet... Jag tänkte i alla fal skriva, om vår tid.
Chakira är Dubblins dotter, alltså en tinker, vi hade henne fram till hon var 11 år, hon var gudomlig, alltid lika snäll, visst hon kunde vara lite stoig, men var ändå alltid snäll,
jag brukade ofta säga "stora björnen" det stämde, hon var stor, hela 166 cm ! såja visst såg det roligt ut när en lite 11 åring på 147 cm, skulle rida henne?
Till en början med blev hon inriden som 6 åring? av min kusin, eller ja påbörjade inridningen, sedan vid 13 års åldern började min syrra rida henne, då min kusin flyttade, Det gick väll i perioder, Chakira kunde aldrig bestämma sig om hon skulle vara på bra humör eller på busigt, när min syster sedan 2006 köpte sin egna häst,Ice Cream stod Chakira utan ryttare igen, men Icec tid blev kort hos oss, efter bara ett halvår, var det dags att säga hejdå till honom.. :(
min syrra red inte på ett tag, och Chakira stod, några rundor i bland kom hon ut på, och vintern 2008.2009 reds hon ganska mycket,Jag kom i håg det så väl, jag på lilla Lady, mamma på Dubblin (som då var hel) och Sanna på stora Kira! men min syster började på en skola inne i halmstad och hade därför ingen tid, någon gån på loven reds hon men annars stod hon mest stilla. men återigen vintern 2009-2010 reds hon lite, men det tog ganska snabt slut det med,  syrran hade tappat intresset, mamma kände sig förliten på henne, Det var då jag bestämmde mig för att den tiden Kiran hade kvar den tiden skulle hon vara i sentrum, alla andra hästar kom in, Lady blev riden, Dubblin blev riden Holly blev pysslad Men Chakira hade i alla år bara ståt, så jag började trickträna, rida och allt, "den lilla på den stora" vi fan varann ganska snabbt, hon var ju min triling, vi var tre, Hunden Chilla, Hästen Chakira och männiksan Tilda alla födda Juni 1999, 2009 dog Chilla, och samma datum året efter satt jag och Chakira och tittade på korten på oss tre från förr, genom att förlora så många visste jag att våran tid inte skulle vara för evigt, därför började jag lägga ner ännu mer tid på Kira, i smyg oftast,, jag vet inte varför, men jag ville inte avslöja, att jag varje gång jag var i stallet var inne hoss Chakra istället för ponnisarna, när jag och mina kompisar så som, Hannah och Cornelia var ute i stallet, så tog jag ofta och tricktränade,myste, gick lite eller bara pratade med henne, ofta när jag var själv i stallet brukade jag säga till henne att när solen gick ner, då vaknade alla goda,! jag vet inte varför men det var liksom som om våra tankar kunde flyga i väg i hennes box kunde jag mej drömma bort till olika ställen, men tiden gick, och den lilla tjejen och den stora hästen utvecklades, men med tiden dom utvecklades, så utvecklade också alla tankar om att Kira skulle säljas...
Med tiden som gick bestämmde sig alla för att hon skulle säljas, hösten 2010 bestämde vi oss för att det var dags, dags för oss att säga adjö!
Annonsen skrevs, Syrran börjdae rida lite, för att mjuka upp henne, och syrran,Kira,Lady och jag hade roliga minnen, vi red ut på helgerna, och hoppade varannan vecka, Chakira var så söt när hon hoppade, hon klumsade över dem, som en kossa, :)
när vi en dag red ut i skogen, och inte föns en timme senare red hem, hade vi hittat massa stockar ute längs skogs vägen, de var så härligt att flyga över dem som om det var världen enklaste, när vi sedan kom hem var hästarna fulla av energi, och vi släppte dom på ängen, och dom tävlad längs hela åkern, vi satt där uppe och bara höll i oss, Chakira älskade den uppmärksammheten hon fick, Vintern 2010-2011, började vi skriva med en tjej från Finland som var väldigt intrisserad av Kira, dock kunde hon inte komma hit, men vi skickade filmer, bilder och pratade med henne varje dag och i februari var det bestämt den 10e mars, åkte hon, det var hemskt, Jag gröt i flera dagar, det var tungt att gå upp till stallet, jag kunde inte gå in i hennes box, att bara se den tom var hemskt, jag blev rädd att Maija kaisa hennes nya ägare inte skulle höra av sig, men än idag har vi kontakt, och jag vet att Kira har den underbart!!!!  Hon är med föl, hon får daglig uppmärksamhet, och hon har det bra, hennes ägare är underbar, och försöker lära sig svenska bara för att kunna skriva till oss, hon uppdaterar på facebook, med nya bilder och skriver till oss ofta, Jag vet att Chakira och jag en dag ska ses igen.!
Så det är sant, ett hjärta glöms aldrig bort!
Irich Chakira, den hästen gav mig OTROLIG kärlek.

Jag vet inte varför men tårarna rinner nu, ni ska bara veta!

Min vackra!
/Tilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0